دانشگاه مارمارا استانبول | شرایط پذیرش ، رنکینگ ، شهریه مرمره

دانشگاه مارمارا استانبول
  • آخرین بروزرسانی در تاریخ 29 آبان 1401 زهرا از تیم تحریریه کیان مهاجر

    دانشگاه مارمارا استانبول ترکیه (Marmara University)

    دانشگاه مارمارا استانبول Marmara University
    سال تاسیس 1883 میلادی
    ارزیابی دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت ایران

    مورد تایید وزارت علوم ایران

    نوع دانشگاه دولتی
    تعداد دانشکده 17
    موقعیت دانشگاه شهر استانبول ترکیه
    رتبه جهانی QSدانشگاه 997
    رتبه در ترکیه 11
    زبان تحصیل ترکی / انگلیسی
    شعار دانشگاه
    نحوه پذیرش بدون آزمون با سوابق تحصیلی / با آزمون

    دانشگاه مارمارا (Marmara university) یا مرمره یکی از دانشگاه‌های دولتی ترکیه است که در منطقه فاتیح استانبول قرار دارد و نه تنها یکی از دانشگاه‌های برتر ترکیه به شمار می‌آید بلکه جزو دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در ترکیه است. بنابراین افرادی که قصد تحصیل در ترکیه و بازگشت به ایران برای کار را دارند این دانشگاه می‌تواند گزینه مناسبی باشد. هرچند که مدارک اعطایی دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی است و افراد می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی در یکی از این کشورها مشغول به کار شوند و یا به کار در ترکیه بپردازند.

    دانشگاه دولتی مرمره یکی از قدیمی ترین مؤسسات آموزش عالی در ترکیه است که اساس تشکیل آن به قرن نوزدهم برمی گردد. دانشگاه مرمره استانبول در ۱۶ ژانویه ۱۸۸۳ توسط صبحی پاشا تحت نام کالج عالی تجارت حمیدیه تاسیس شد. این دانشگاه اولین دانشگاه چند زبانه ترکیه است که درآن رشته های دانشکده های مهندسی، پزشکی و دندان پزشکی به زبان ترکی و انگلیسی و رشته های دانشکده ی اقتصاد و علوم اداری به چهار زبان ترکی، انگلیسی، فرانسوی و آلمانی تدریس می شود.

    رنکینگ دانشگاه مارمارا ترکیه

    مدرک دانشگاه مرمره از نظر وزارت بهداشت و علوم ایران دارای اعتبار است ولی به عنوان یک دانشگاه متوسط شناخته می شود. دانشگاه مارمارا به پشتوانه‌ی سابقه‌ی طولانی که در اخذ پذیرش دانشجوی بین المللی دارد توانسته به عنوان یک دانشگاه مدرن مطرح گردد. این دانشگاه در سال ۲۰۱۷ در میان دانشگاه های معتبر جهان رتبه ۸۰۱ را کسب کرد و در سال ۲۰۱۸ علاوه بر رتبه جهانی ۹۱۲، در بین بهترین دانشگاه های آسیا رتبه ۲۱۲ و عنوان شانزدهمین دانشگاه برتر ترکیه را به دست آورد.

    پس از آن در امتیازدهی سال تحصیلی ۲۰۲۰-۲۰۱۹ دانشگاه مارمارا در میان معتبرترین دانشگاه های جهان رتبه ۱۰۰۱، در لیست بهترین دانشگاه های آسیا رتبه ۴۰۰-۳۵۱ و درمیان بهترین دانشگاه های ترکیه رتبه ۱۱ را به خود اختصاص داد. با توجه به این رتبه بندی ها، دانشگاه مارمارا یکی از دانشگاه های نسبتا خوب و معتبر ترکیه است که با گسترش روابط بین المللی خود و پذیرش دانشجو از ۷۳ کشور مختلف دنیا توانسته به عضویت سازمان دانشگاه های اروپا EUA به دست آورد.

    این دانشگاه با مشارکت در برنامه های مبادلاتی اراسموس ERASMUS، فارابی و مولانا به دانشجویان خود این امکان را می دهد که برای چند ترم تحصیلی در سایر دانشگاه های اروپایی به ادامه تحصیل خود بپردازند.

    شرایط پذیرش دانشگاه مارمارا استانبول

    دانشگاه دولتی مارمارا دانشجویان بین المللی خود را از طریق برگزاری آزمون yos پذیرش می‌کند. متقاضیان تحصیل در این دانشگاه باید در آزمون ورودی یوس YOS  شرکت کنند و حداقل نمره قبولی در این آزمون را کسب کنند. علاوه بر این داوطلبان باید سوابق و آخرین مدارک تحصیلی خود را ترجمه کنند و قبل از ثبت نام به دانشگاه ارائه دهند.

    دانشگاه دولتی مارمارا اولین دانشگاه چند زبانه کشور ترکیه محسوب می‌شود و رشته‌های تحصیلی آن به ۴ زبان مختلف تدریس می‌شوند. دروس دانشکده مهندسی، پزشکی و دندانپزشکی این دانشگاه به دو زبان انگلیسی و ترکی ارائه می‌شوند. در دانشکده اقتصاد و علوم اداری نیز دانشجویان با ۴ زبان ترکی، انگلیسی، آلمانی و فرانسه قادر به تحصیل هستند. به همین دلیل دانشجویان متناسب با رشته تحصیلی خود باید به یکی از این زبان ها نیز تسلط داشته باشند. علاوه بر این دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری برای ادامه تحصیل در این دانشگاه باید یک مدرک معتبر زبان انگلیسی نظیر تافل، آیلتس و … را به دانشگاه ارائه دهند.

    رشته ها و دانشکده های دانشگاه مرمره

    عداد 17 دانشکده مجهز و بزرگ در دانشگاه مارمارا ترکیه قرار دارند. در هر کدام از این دانشکده‌ها رشته های تحصیلی خاصی ارائه می‌شود. از جمله این دانشکده‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    1. دانشکده آموزش آتاتورک
    2. دانشکده هنر و علوم
    3. دانشکده اقتصاد
    4. دانشکده مدیریت کسب و کار
    5. دانشکده علوم سلامت
    6. دانشکده آموزش فنی
    7. دانشکده دندانپزشکی
    8. دانشکده هنرهای زیبا
    9. دانشکده الهیات
    10. دانشکده علوم سیاسی
    11. دانشکده تکنولوژی
    12. دانشکده داروسازی
    13. دانشکده حقوق
    14. دانشکده ارتباطات
    15. دانشکده مهندسی
    16. دانشکده ورزش و فیزیک
    17. دانشکده پزشکی

    تعدادی از بهترین و پرطرفدارترین رشته ها در گروه‌های مختلف ریاضی فیزیک، تجربی و انسانی در دانشگاه مارمارا ارائه می‌شود. از جمله این رشته ها می‌توان به تحصیل پزشکی در ترکیه، دندانپزشکی، داروسازی، حقوق، اقتصاد، معماری، مهندسی عمران، مهندسی صنایع، مهندسی برق، آموزش ورزش، روابط بین‌الملل، علوم سیاسی، جامعه شناسی، بانکداری، مامایی، بیمه گری، بازار سرمایه، رشته سینما و تلویزیون، انفورماتیک، مدیریت بهره‌برداری، دبیری تعلیمات دینی، روزنامه نگاری، آرشیو گری، بیولوژی، مهندسی ماشین آلات، دبیری نساجی و … اشاره کرد.

    شهریه دانشگاه مرمره استانبول

    • پزشکی (انگلیسی) : ۲۹/۵۵۰ لیر
    • دندانپزشکی (انگلیسی) : ۳۶/۰۰۰ لیر
    • داروسازی (انگلیسی) : ۲۸/۰۳۵ لیر
    • فیزیوتراپی (ترکی) : ۱۰/۲۶۵ لیر
    • پرستاری (ترکی) : ۱۰/۲۶۵ لیر
    • مامایی (ترکی) : ۱۰/۲۶۵ لیر
    • فنی و مهندسی (ترکی) : ۴/۵۸۵ لیر
    • طراحی مد و هنر (ترکی) : ۴/۵۸۵ لیر

    امکانات دانشگاه مارمارا

    علاوه بر هزینه تحصیل در دانشگاه مارمارا که نسبت به دانشگاه های دیگر، بسیار مناسب است امکانات خوب این دانشگاه هم جلب توجه می کند. مارمارا به عنوان بزرگ ترین دانشگاه کشور ترکیه امکانات متعددی را در اختیار دانشجویان خود قرار می‌دهد که عبارت اند از:

    • سالن و زمین های متعدد و بزرگ ورزشی نظیر زمین والیبال، تنیس، سالن رقص، تناسب اندام و …
    • کتابخانه‌های تخصصی و فوق تخصصی که دارای بیش از ۲۳۱ نشریه چاپ شده، ۲۴ هزار پایان نامه تحصیلات تکمیلی و تعداد زیادی کتاب چاپی و الکترونیکی و مجلات متعدد است.
    • آزمایشگاه‌های مجهز
    • خدمات پزشکی و دندانپزشکی ویژه دانشجویان
    • امکانات حمل و نقل و جابه جایی‌های رایگان
    • سالن غذاخوری و رستوران همراه با منوی غذاهای خوشمزه و مقوی با قیمت های مقرون به صرفه
    • اینترنت رایگان و نامحدود

    آدرس دانشگاه مرمره

    دانشگاه مارمارا در منطقه فاتیح شهر استانبول قرار دارد و پردیس اصلی آن گوزتپه Göztepe در منطقه کادی‍کوی این شهر زیبا واقع شده است. این دانشگاه به صورت کلی ۱۴ پردیس دارد. ۸ پردیس این دانشگاه در سواحل آسیایی استانبول و ۶ پردیس دیگر در قسمت اروپایی این شهر واقع شده‌اند.

    آدرس سایت دانشگاه: https://www.marmara.edu.tr/

    مهاجرت تحصیلی با کیان مهاجر

    دانشگاه مارمارا جزوه بهترین دانشگاه های ترکیه به شمار می رود، ما در این مقاله سعی کردیم اطلاعات مورد نیاز دانشجویان را از این دانشگاه را در اختیار شما دوستان عزیز قرار دهیم. اگر قصد تحصیل در ترکیه را دارید می توانید با مشاورین کیان مهاجر تماس حاصل فرمایید و از مشاوره رایگان بهره مند شوید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای


    آیا نیاز به مشاوره تخصصی دارید ؟

    فرم را پر کنید تا کارشناسان ما تماس بگیرند

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *